jannazeilstra.reismee.nl

Shalom afscheid, toiletten niet af, thuiskomen in Mangapwani, Pretoria en VAKANTIE!!!!!!!!!!!!!!!!

De laatste dagen in Arusha heb ik voornamelijk besteed aan het heen en weer reizen tussen Arusha en Kisongo (de nieuwe plek van Shalom Centre). Ze zijn daar natuurlijk de toiletten en douches aan het bouwen en het schoot niet erg op. Ze bleven maar zeuren om meer geld wat ik natuurlijk niet gegeven heb. Maar nu komt de aap uit de mouw: het plan was om 2 toiletten en 2 douches te bouwen en gedoneerde geld was hier voldoende voor. Maar opeens besloten ze om 4 toiletten en 2 douches te bouwen (2 toiletten zullen ook als douche worden gebruikt)!!!!!!!!! Handig voor de toekomst, ze verwachten meer kinderen. Dus niet zo raar dat ze om geld bleven zeuren. Maar goed, mijn geld was op. En als er geen geld meer is, houden ze gewoon op met werken! Shalom betaalt nu het restant zodat het iig af is. 1 april moeten ze verhuizen!!!!!!!

De boys zijn weer terecht!! Richard heeft ze gevonden in de stad en nu maar hopen dat ze blijven totdat Richard een school voor ze heeft gevonden. Ver weg buiten de stad. Ik heb ze niet meer gezien, ze blijven nu bij een familie buiten de stad en van daaruit gaan ze naar boarding school.

Aangezien er tekort is aan personeel in Shalom gebeurde het regelmatig dat ik de enige 'volwassene' was. En de kinderen maakten daar goed gebruik van. Niet naar de les komen en gewoon lekker lol trappen. Dus de laatste dagen had ik het eigenlijk wel een beetje gehad. Maar de laatste 2 dagen maakten alles goed. Ik praat met Richard en wil alleen nog maar lesgeven aan degenen die t echt willen dus de 1 na laatste dag geef ik les aan3 meiden. En dan de laatste dag ...Het afscheid was super. Ik kreeg een kitenge (zie foto) en werd toegesproken door Richard en door Sifa. Dikke tranen natuurlijk en toen Sifa ook nog begon te huilen kon ik niet meer ophouden. Mgonzo heeft belooft me foto's te sturen van de toiletten/douches als ze echt af zijn. En ik ga volgend jaar gewoon kijken hoe het 'nieuwe' Shalom Centre eruit ziet. Ze doen echt goed werk maar geld is het probleem ... En kleding en schoenen (slippers) voor de kids ... Dus als jullie iets kwijt willen???

Met little Angel gaat het gelukkig ietsjes beter, de medicijnen voor (tegen) malaria doen hun werk en ze eet weer! Als iedereen naar Kisongo verhuist, gaat zij naar een weeshuis. De afspraak die ze hebben gemaakt is dat Angel ieder jaar de gehelemaand december naar Shalom gaat zodat ze niet van hun vervreemdt en zodat t toch lijkt alsof ze n familie heeft.

's Avonds kook ik voor mn buren. En ik krijg nog een kitenge! Te lief.

Donderdag brengt Mr. Boni me naar t vliegveld van Arusha. Wat n kleine vliegtuigjes!!! Moet ik daarin? Maar de vlucht was top. Beter dan 12 uur in de bus. Ontvangst in Mangapwani is hartverwamend. Ik kom echt thuis! Inmiddels is er n nieuwe vrijwilligster, Alex, uit Australie, die de management class van mij heeft overgenomen. Downs is er nog steeds en gedurende de tijd dat ik er ben komen er nog 4 vrijwilligers. Dus Marlie's House wordt eindelijk gebruikt. Mijn kamer in het huis van Aida en Mbarouk is inmiddels omgetoverd in een kantoor maar vind t geweldig om in Marlie's House te zijn. Samen met Alex deel ik n kamer en wij praten over de management class. Wat heb ik gedaan, hoe zijn de studenten, hoe moet je eea aanpakken? Helemaal leuk! Alle studenten zijn beter geworden, ze spreken beter Engels, ze werken hard. En de meiden koken om de beurt voor de vrijwilligers.Zo goed om te zien dat t werkt en dat van alle faciliteiten nu gebruik wordt gemaakt! Solar panels werken goed (wat wil je met al dien zon?) en elektriciteit wordt op korte termijn verwacht ...Samen met Alex doe ik een paar management classes enop vrijdag en maandag help ik Nassra met de pre-school. Zondag heerlijk naar t strand geweest met Alex enveel geld uitgegeven aan lekker eten, koude soda's (en wijn!!). En dan is t opeens alweer dinsdag. Time to say goodbye ... again ... Lots of tears maar ben zo blij dat ik terug ben gegaan!! Vlucht van Stone Town naar Dar es Salaam duurt maar 20 minuutjes en als ik in Dar ben ga ik naar een transit motel want de volgende ochtend moet ik om half 6 op het vliegveld zijn om naar Johannesburg te vliegen.

Heb overigens ook nog even geregeld dat de elektriciteit weer terug is op Zanzibar!! Ha ha, nog niet in Mangapwani uiteraard, maar in Stone Town hebben ze maandagavond een superfeest in de straten gehad!!! No generators anymore ...

Na 3 uur vliegen land ik in Johannesburg! Pfoe, wat n verschil! Taxi van hotel haalt me op en na een half uur zijn we in Pretoria. 24 graden, blanke mensen op straat (zo raar!?!?!)en ik kan weer Nederlands praten ...Morgenochtend komt hier de groep van Nederland aan. Zo lekker shoppen (maar eerst de foto's) !!!!!!!!!!!

Reacties

Reacties

Paulien

Hi Janna,

We volgen je verhalen op de voet, erg leuk om te lezen. Ik wens je nog goede laatste weken toe en geniet van de vakantie verder. Het is hier nog steeds winter dus 24 graden klinkt geweldig.

Liefs P

Laura

Wat zie je er goed uit!!
Fijne vakantie nog!
Liefs van ons

Astrid

Hi Janna,
Wat gaat de tijd snel, nog even en je bent alweer terug! Ik heb jouw prive email adres even nodig, wil je wat vertellen, maar is te triest om het op deze manier te doen. Tot gauw meis!

Xx As

Margot

Mozes kriebel Janna wat zal jij moeten afkicken om weer terug te gaan straks naar je eigen leven met al die luxe en die zo onbunullige dingen waar wij ons hier druk over maken... Gelukkig heb je nog een paar weken echt vakantie voordat je terug gaat naar realtiy. Moeilijk he het verschil tussen heeeel arm en bijna niets hebben en "rijk". Lijkt me heel lastig. Geniet van je vakantie. Je hebt een geweldige ervaring achter de rug en je hebt veel mensen goed kunnen helpen en veel liefde gegeven. Las ik nou dat je het volgend jaar weer gaat doen of ga je dan alleen op "vakantie" ? Dikke knuffel & kus Margot

margreetenpietknepper

Ha Janna, je kent ons niet maar we mogen van je ouders meekijken en lezen. We vinden het erg mooi om je te volgen op je reis.Heel fijne vakantie nu !
Hartelijke groeten, Piet en Margreet, Ede, St Flour létang

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!