jannazeilstra.reismee.nl

Ze leeft nog!!!!

Jaaaaaaaaaaaaa, hier is ze dan. Pfffff, moest wel even heel goed nadenken toen ik achter de computer ging zitten ... Hoe werkt zo'n ding eigenlijk :-) Maar goed, ik ben op Zanzibar en I like it!!!! Fijn dat papa via deze site heeft laten weten dat het goed met me gaat. Dank je wel pap. Ik hoop jou zondag via de telefoon te spreken. Toch raar om weg te gaan, heb t op Schiphol en in t vliegtuig wel even moeilijk gehad. Maar ik ben vertrokken en veilig aangekomen! Mangapwani, het dorpje waar ik dus nu tijdelijk woon, ligt met de taxi een half uur rijden van Stone Town. En hier is werkelijk niets!!! Ja, 3 winkels, die je eigenlijk geen winkel kan noemen, houten hutjes zijn het. Maar goed, ben zo hartelijk ontvangen door Aida! En het voelt nu ook alsof ik hier al veel langer zit dan 1 week. Het volunteer house is nog niet klaar dus heb een superkamer bij haar in huis. Geen elektra dus, ook geen stromend water dus back to basic. Aida doet zulk goed werk met alle kinderen uit de omgeving. Er zijn 4 verschillende niveaus, Planets, Moons, Stars en Suns. Ik mag met de Suns aan de slag. Zij hebben alle niveaus reeds doorlopen en spreken goed Engels. Het is de bedoeling dat zij straks het werk van Aida en Mbarouk (haar man) gaan overnemen. De Suns moeten kennis maken met Management. En Aida heeft mij gevraagd dat met hun op te starten. Leuk!! Aida heeft mij dus aangesteld als leraar management dus jullie begrijpen, ik voel me heel wat :-) Ben druk bezig met het opstellen van een soort van plan zodat de vrijwilliger die in februari komt hier mee verder kan gaan. Volgende week zaterdag heb ik in ieder geval al een excursie naar een hotel hier in de stad geregeld zodat ze kunnen zien hoe het er in het echt aan toe gaat. Naast Downs, een Amerikaanse jongen die al ruim een half jaar bij Creative Solutions werkt, ben ik de tweede vrijwilliger. Dinsdag en donderdagochtend van 10 tot 12 geef ik dus les aan de Suns. Van maandag tot en met vrijdag van 2 tot 5 komen er 15 kindjes voor de pre-school. Kinderen van 3 tot 6 die hier naar toe komen voordat ze naar de echte kleuterschool gaan. En ik spreek natuurlijk maar een ietsiepietsie Swahili maar ik kan wel met ze communiceren. Het regent hier veel dus we hebben genoeg water maar een warme douche zit er niet in. Het strand is 1 km lopen dus hopelijk is het morgen goed weer zodat ik daar even lekker kan relaxen. Veel regen dus maar ook lekker warm, wel lekker hoor om te horen dat het in Nederland koud is :-) Even weg van het huis, van de kinderen, gewoon op mezelf. En verder wil bijna iedereen ook Nederlands leren dus heb nu ook een Nederlands klasje. Donderdag en maandag van 5 tot 6 geef ik Nederlandse les. En iedereen is hier zo aardig!! Waar ik in Egypte me totaal niet op mn gemak voelde op straat, kan ik hier gewoon over straat lopen en maak met iedereen een praatje. Nassra, de lokale kleuterjuf, wil me heel het eiland laten zien en ik moet volgende week zondag naar haar huis komen om kennis te maken met haar hele familie. Nassra is een echte BIG mama. Ze kent alle kindjes en weet hoe ze iedereen moet aanpakken. Naast lesgeven, bereid ik ook wat dingen voor, kook zo af en toe en we doen veel spelletjes. 's Avonds is hier niets te beleven, als het donker is, is het ook echt donker en aangezien we bijna geen elektriciteit hebben gaan we vroeg slapen. Dus no party time here ... Maar ik hou het hier nog wel even vol. Maar kijk ook uit om straks weer naar het vasteland te gaan waar alles weer weer werkt. Maar aan de andere kant. Ik voel me goed, heb het naar mn zin, Aida is blij dat ik er ben, de studenten vinden me aardig, en de kinderen ... tsja, die zijn te schattig. Wat het emailen betreft. In M. hebben we geen elektriciteit, althans bijna niet. En wat we hebben gebruiken we voor een beetje licht en het opladen van de mobiele telefoons (alle mensen hier hebben geen cent te makken maar ze hebben wel allemaal een mobiele telefoon). Ik ben dus nu in Stone Town, heb 1 uur lang opgepropt tussen allemaal fijne Afrikanen in een daladala gezeten, dus begrijp nu waarom Aida hier niet zo vaak naar toe wil. Maar ben blij dat ik een computer zie. Stone Town is nu Generator Town. Je kan elkaar bijna niet verstaan door de herrie. Foto's zenden ga ik ook niet proberen, dat gaat t m niet worden, helaas. Naat, dank voor de supergezellige en leuke Oudejaarsavond, volgend jaar weer!! As, dank voor de lift en Linnie dank voor je superlieve brief. O, en Manon, superfijn dat je op mijn huis past en goed te horen dat de ketel weer werkt. O, en wat de verschillende donaties betreft: daar denken we druk over na, het geld komt zeker goed terecht. Zodra bekend is waar we het geld aan gaan uitgeven, laat ik jullie dit weten. Max, ook superbedankt voor jouw donatie, je mag het overmaken op mijn bankrekening 42.44.79.613, dan zorg ik ervoor dat het goed terecht komt. Time is up, ik ga weer terug naar de bush bush en hoop dat ik jullie de volgende keer wat foto's kan laten zien. Ik ga lunchen, zal wel weer een week duren voordat ik hier weer kom. Computer viel zo nu en dan uit dus sorry voor het misschien wat onsamenhangende verhaal, maar hoop dat jullie een beetje een indruk hebben kunnen krijgen.

Reacties

Reacties

Inge Kraaikamp

He Janna

Het is leuk om te lezen . En je doet goed werk daar !
Ik vind het knap ! Geniet ervan en ik wacht op je volgende verhaal tof allemaal!!
Groetjes en knuffel Inge

Sieg

Hey zus,
fijn om wat te lezen over je belevingen. In een SMS past maar ook zoveel.
Aan voldoende nachtrust kom je zo te horen wel....
Het docentschap bevalt dus?
Ik ga straks sleetje rijden op de Kardingeberg, dat wordt erg mooi.
Lieve Jan, geniet!
Dikke kus.

Margot

Hoi lieverd, ben blij wat nieuws van je te horen en dat het je goed af gaat. Ben heeeeeeeeeeeel benieuwd naar de foto's. Ik hoop dat je lekker kunt genieten van een dagje strand morgen. Zullen ook wel prachtige plaatjes opleveren..... dikke kus X

As

Hi Janna,

Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je het zo geweldig naar je zin hebt! Geniet maar lekker daar in verweggiestan. Ik had dus beter wel even mee naar binnen kunnen gaan op Schiphol!! Maar ja dan moet je toch ook alleen door de douane en dat vliegtuig in... Maar goed, je bent nu weer behoorlijk onder de mensen en doe vooral voorzichtig!
Dikke kus van ons allemaal XXXXX

Carla

Hoi Janna,

Jij in de warme regen en wij ij de ijskoude sneeuw.
Je mist hier niets dus (behalve ons natuurlijk).
Geniet nog maar even van al die basic dingen, dan stel je al die luze straks ook weer op prijs.
Heel veel liefs.
Carla

Hey Jan,

Fijn om wat van je te lezen! Je werkzaamheden zijn volgens mij op je lijf gesneden, leuk om iets nieuws op te mogen zetten! Blijk dat je je goed voelt ondanks de cultuurshock... die vast nog groter is zonder elektriciteit.
Geniet van je werk en vrije tijd en we horen vast gauw weer van je. Wij hebben alle tijd om het te lezen, want het is hier binnen-blijf-weer.
Knuffel, Sas

Sophie Tjebbes

Hey Janna,

wat superleuk om te lezen! Wat bijzonder lijkt het me om daar te zijn, en gaaf al het werk wat je kunt doen.

Genietze!!

xx Sophie

Nathalie

Joepie, een berichtje! Ik mis je hier!!
Maar ben blij dat jij het daar wel naar je zin hebt.. ;-)
Tis hier echt heel erg winter. Nog steeds. Ik ben geloof ik één van de weinigen die er enorm van genieten kan, maarja, ik hoef dan ook niet s ochtends vroeg rillend mn bed uit en urenlang in de file te staan.
Gek idee, dat jij daar dan in de hitte zonder electriciteit en warme douche zit..
Heel veel plezier nog en die fotoos allemaal bewaren - geen censuur toegestaan- voor als je thuis bent!

liefs, Nathalie

ivana

Hee Janna,

Zo te horen heb je het wel naar je zin. Leuk om te horen dat je ze nederlandse les geeft. Het is hier koud!! Maar door je berichtje te lezen met mijn cv op 25 graden, wollen sokken aan fantaseer ik dat ik in een warm land zit.
Hoe zit het met de muggen (muskieten) is het uit te houden.

Nou jan geniet ervan.

liefs Ivana

Jos

Waaaaauw, wat een fantastisch avontuur beleef je! En meteen in het diepe en dan al zoveel bereiken! Heel goed van je. Net als iedereen ben ik ook erg benieuwd naar de foto's, maar die houden we tegoed neem ik aan.
En wist je dat Stone Town de geboortestad van Freddy Mercury is? Zie je daar nog iets van terug? (Ben ik nog steeds fan van). Geniet van je vrije uurtjes op het strand. Tot de volgende update...zie er nu al naar uit! Lieve groetjes van Jos

claudine

He lieve Janna,

Wat een verhaal!! Klinkt echt super allemaal!! Wat gaaf dat je zoveel verschillende lessen mag geven!! En deze zijn echt op je lijf geschreven!!
Hoop dat je dagje relaxen en strand gelukt is. En dat je lekker hebt genoten.
Ook wij kijken uit naar je volgende update en wellicht wat foto's maar anders komen deze in april!!
Heel veel plezier en succes!! Blijf genieten!!

Veel liefs J & C

Yvonne

Hoi Janna,

Leuk om je verhaal te lezen. Ik geniet nu nog meer van de elektriciteit en verwarming dan ooit eerder. Maar ja, verwarming heb je daar niet nodig.
Ik zou je op hoogte houden van handballen. We hebben gewonnen van US. Beetje rommelig wedstrijd, maar de punten zijn binnen. We staan weer even bovenaan. ZVC heeft niet gespeeld.

Ga je ze daar ook nog handbal leren? Wie weet zit er een talent voor ons bij!

X Yvonne

Rob S te o a/d A

Hee Janna

Blij wat te horen en dat het goed gaat. Leuk dat je met de suns bezig bent zeg!!Die ervaring zal later hier nog van pas komen ha,ha. Waarom willen ze daar nou Nederlands leren??Hier gaat alles zijn gangetje en we glijden elke dag van en naar huis en af en toe op de platte bek buiten.Je hebt het goed bekeken door weg te gaan.Als je terug komt zitten de knoppen weer in de planten.Kan je wat warm regenwater deze kant op sturen alsjeblieft!!!.Geniet ervan en let op jezelf.

Gr. Rob

hendrik

hi Janna,
leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en de primitieve omstandigheden blijkbaar geen probleem zijn. Grappig dat een aantal nederlands willen leren; reden?. Geen elktra, geen avondleven ... wat zul je uitgerust worden. Wat is de temperatuur dat je in afrika niet warm kan douchen? verder een groet vanuit al een maand lang koud, sneeuwig nederland.

Margot

Even iets praktisch. Ik zou je appartement minimaal t/m Feb kunnen verhuren. Wij hebben 3 poolse collega's steeds over om te trainen. 1 dame en 2 mannen. Waarvan de dame veel gaat komen en de mannen iets minder. Ze komen dan maandag gelijk naar kantoor en gaan donderdagmiddag weer weg. Zou je hier interesse in hebben en hoeveel wil je hiervoor vragen? Mail me anders prive of op mijn werk of bel me even en ik bel je terug? 06-10.912.008
Dikke kus Margot

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!