jannazeilstra.reismee.nl

Nieuw verhaal 3 februari 2010

Het werd wel weer eens tijd om een nieuw verhaal op deze site te zetten. De eerste maand van het nieuwe jaar is alweer bijna voorbij en ook alweer een derde van mijn jaar hier ... Probeer er niet teveel aan te denken, maar de tijd gaat zo snel en het gaat nog steeds zo goed. Met de stichting gaat het goed, maar meer nieuws over de stichting kan je lezen op www.watotowatanzania.com, ik zal mijn blog op deze site ook bijwerken. Jullie kerstkaarten komen nog steeds binnen, dank hiervoor. Vind het zo leuk om post te ontvangen, word helemaal blij als Mbarouk naar t postkantoor is geweest en er zit post voor mij bij! Het jaar is goed begonnen, ben inmiddels alweer in Arusha geweest en heb daar de werkzaamheden gecontroleerd ten behoeve van het aanleggen van de elektriciteit en dat liep allemaal voorspoedig. Bij Creative Solutions zijn de lessen weer begonnen, waar we in eerste instantie maximaal 10 kinderen toelaten voor preschool, is dat vorig jaar opgelopen tot maximaal 15 maar nu hebben we er 17!!! Ik heb inmiddels ook een schema gemaakt waar we ons aan houden zodat we zeker weten dat alle onderwerpen iedere week voorbij komen (Swahili, Engels, Rekenen, Gebarentaal en iedere woensdag Handvaardigheid in combinatie met het informeren van de kinderen over voeding & hygiëne). Nasra is blij met me (en ik met haar!), want 17 is wel erg veel voor 1 juffie. En heb ook tegen Aida gezegd dat ik 17 kinderen ook niet alleen ga lesgeven. Maar het zijn allemaal schatjes, de eerste weken wat onwennig voor de nieuwe kindjes, maar de kindjes van vorig jaar en het jaar daarvoor zijn erg behulpzaam en helpen de nieuwe kids met alles. Zo lief! Over 2 weken komt er een vrijwilliger uit Amerika voor 2 maanden die ook met de kinderen wil werken dus helemaal leuk. De afgelopen week hebben we 2 vrijwilligers gehad en in mei komen er 10! In de maanden maart, april en mei komt er 3x een volle week een aantal mensen van de Music Academy uit Stone Town hier naar Mangapwani om de kinderen muziekles te geven. De eerste week gaan we liedjes oefenen, de 2e week gaan we muziekinstrumenten maken en de derde week gaan we een soort van voorstelling geven. Ben heel benieuwd, maar wordt vast leuk. We gaan vanaf zaterdag ook de 7 preschool students die in december zijn ‘afgestudeerd’ weer lesgeven. De ouders waren hier van de week en die hebben Aida bijna gesmeekt om hun kinderen Engelse les te geven. Op Mangapwani Primary School (government school) waar ze nu iedere dag naar toe gaan wordt bijna geen Engels gegeven en Engels wat de leraren kennen is zo slecht dat de leerlingen de leraren lesgeven! Dus Aida heet ‘ja’ gezegd. Iedere zaterdagochtend van 9 tot 10 komen Achmed, Safia, Abdella, Zainab, Salum, Asha S. en Asha W. weer naar Creative Solutions. De kids missen Creative Solutions, vinden het niet leuk op de nieuwe school, daar krijgen ze geen melk en de leraren zijn heel streng voor ze. Dus ik ga de komende dagen een plan maken hoe we door middel van spelletjes ze meer kennis van de Engelse taal te geven. Was eigenlijk een beetje verbaasd dat de ouders zo betrokken zijn, maar goed om te zien dat de ouders dat zijn. Ik begin het eiland steeds beter te kennen, de weekenden ben ik over het algemeen niet in Mangapwani, ik ga naar Stone Town op vrijdagavond, eet in Forodhani, te lekker en erg goedkoop en dans in Livingstone’s. Of ik ga naar Brenda in Jambiani, ze heeft zo’n fijn huis direct aan het strand. Aankomend weekend ga ik naar Kizimkazi, eens kijken of je daar echt met dolfijnen kan zwemmen. Het was ook zo leuk om eindelijk een vriendinnetje uit Nederland 'in het echt' te laten zien waar ik nu woon en werk. Ilse & Edward, vond t super om jullie in een korte tijd Stone Town te laten zien, dank voor de cocktails, en dat jullie ook nog de laatste dag in Mangapwani zijn geweest, helemaal super. Ik kijk uit naar het bezoek van Saskia en Ivana over 2 weken. Hoop dat de situatie in Cairo verbetert zodat jullie zonder problemen kunnen overstappen op het vliegtuig naar Dar es Salaam waar ik jullie de volgende ochtend zal opwachten.

Reacties

Reacties

Gertine

Hi Janna,
wat leuk om te lezen weer dat het allemaal zo goed gaat. Zou graag even mijn hoofd om de deur steken om alles in levende lijve te zien. Een leider van Cato's naschoolse opvang gaat op reis voor ca 4/5 maanden o.a. Tanzania en Zanzibar; hij is erg geinteresseerd in wat jij daar doet. Mag hij tzt contact met je opnemen? kun je mij jouw adres, mobiele nr mailen? gertine@planet.nl.
groetjes Gertine
(zijn naam is Bas.....weet even zijn achternaam niet)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!