jannazeilstra.reismee.nl

Sikukuu, Teacher Janna, regen, resident permit

En ik heb alweer vakantie … Geen school deze week vanwege Sikukuu. Zoveel dagen na Ramadan hebben ze weer iets om te vieren. Dus geen students, geen kindjes, maar genoeg te doen. Er is altijd wat te doen hier. Nieuwe lesprogramma’s maken, schema’s maken, bibliotheek ordenen, boodschappen doen, werk voor mijn stichting, etc. Kortom, ik verveel me niet.

Heb mn eerste post ontvangen, te leuk (dank je wel Aly en Clau!!), voor mn verjaardag. En dank aan al mijn (ex-)collega’s van G&S voor alle slingers, ballonnen en kaarsjes. Woensdagavond verjaardagsfeestje, samen met Mbarouk, dus zal ze dank zeker gebruiken, ben benieuwd … Foto’s volgen.

Deze week op woensdag en donderdag (in verband met Sikukuu) gaan we films kijken bij Creative Solutions. Projector naar klaslokaal en van 7 tot 8 cartoons voor de kinderen en van 8 tot 10 een film voor de volwassenen.

Afgelopen week heb ik een kopstoot van Yaissir gekregen, wat was ik boos! Yaissir vond het grappig en praat er nog steeds over maar ik vond het geen goede aktie en heb m dat geprobeerd uit te leggen in mijn gebrekkige Swahili. Maar volgens mij begreep ie de boodschap wel …:-)

Inmiddels is iedereen in Mangapwani weer op de hoogte van mijn verblijf hier en ik kan dan ook niet naar het strand lopen zonder meerdere malen aangesproken te worden “Teacher Janna, Teacher Janna”. Iedereen kent me en dat is soms wel handig … Bijvoorbeeld toen ik van het strand terug liep naar huis en er een megagrote boom was omgevallen die de hele weg versperde. Je kon er met geen mogelijkheid langs. Maar “oude Bayuu” zag me daar staan (hij is niet helemaal jofel) en zei “dwende Bi Aida” (kom, juf Aida), hij schijnt iedere blanke Bi Aida te noemen, dus ik ben hem gewoon gevolgd en via een kortere weg door struiken etc. heeft ie me netjes thuisgebracht, een lieverd is t.

Als je met Aida door Stone Town loopt denk dan niet dat je door kunt lopen. Iedereen kent haar en iedereen wil een praatje met haar maken. Maar dat is leuk, zo leer ik ook mensen kennen en weten ze dat ik niet zomaar een toerist ben maar hier ook daadwerkelijk woon. En dat is goed, scheelt weer lastige verkooppraatjes :-).

Graduation day is op 26 december dus ik moet uitnodigingen maken voor alle studenten maar ook voor alle inwoners van Mangapwani en omgeving. Hoedjes maken voor de pre-school students en diploma’s. Overleggen over wat we gaan koken en wie wat gaat doen. Ik zal maar beginnen met een draaiboek.

Ben eindelijk ook bij Leila op bezoek geweest, 1 van mijn management students. Zij heeft een dochtertje gekregen, Wahida. Khamis kwam me halverwege tegemoet, want ik was niet helemaal zeker of ik de weg nog wel kon vinden.

Kitambe is even uit beeld. Toen ik weg was heeft hij wat “gestolen” uit Aida’s huis en Aida was woedend, terecht. En nu komt hij niet meer, durft niet meer te komen. En je vraagt je natuurlijk af wat hij dan heeft meegenomen … een stuk brood!

Het is regent veel hier, niet zoveel als t echte regenseizoen in mei (als ik de verhalen hoor kijk ik daar niet naar uit … :-)), maar als het regent komt het echt met bakken uit de hemel. Wilde zondag naar Stone Town gaan maar ben toch maar thuis gebleven, huis schoongemaakt, bibliotheek gereorganiseerd en gelezen.

Vandaag maar weer echt aan t werk, plan voor pre-school afmaken en de functieomschrijvingen van de staff-leden van Creative Solutions uitwerken en met Aida en Mbarouk bespreken. Ik ben inmiddels verantwoordelijk voor Marlie’s House, het volunteer house. Samen met Asha en Asiata ga ik dit nu goed op de rit zetten. Vanaf het moment dat de vrijwilligers arriveren tot het moment dat ze weer weg gaan. Duidelijke regels (voor zowel de staf als de volunteers) waarmee een en ander hopelijk wat soepeler/sneller/efficiënter zal verlopen. De volgende vrijwilligers verwachten we volgende maand rondom Kerst dus we hebben genoeg tijd om alles uit te werken.

Met Kerst gaan Alex en ik koken. Een “echt” Kerstdiner. Hoewel ze hier niet aan Kerst doen uiteraard, zullen alle staf/management leden van Creative Solutions en een aantal andere genodigden aan tafel plaats nemen. We zorgen voor kalkoen, ijs, wijn en nog veel meer lekkere dingen. De tafel wordt mooi gedekt met kaarsen en het zal mijn eerste Kerstdiner buiten worden, onder de sterrenhemel en bijna volle maan! Oud & Nieuw vieren we waarschijnlijk in Nungwi tijdens de full moon party (volle maan aan het eind van iedere maand).

Voorlopig dus genoeg te doen en gezien mijn nieuwe permit in mijn paspoort ook genoeg tijd, deze is geldig tot oktober 2012!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En Sas & Vaan: Karibuni Zanzibar!!

Reacties

Reacties

M'lies

Hoi Janna,

Leuk om je verhalen te lezen! Minder leuk dat je een kopstoot hebt gekregen. Nou zeg... Je bent wel wat gewend met handbal, maar dat is toch niet de bedoeling he...

Nog bedankt voor de folder die je me hebt gestuurd over je stichting. Ik zal zeker bij de eindejaarsuitkering aan je stichting denken ;-) Ik vind het super goed van je dat je je zo inzet voor de mensen daar.

Uit je verhalen blijkt wel dat je van aanpakken houdt!!

Heel veel succes met wat je allemaal doet en heel veel plezier en geen kopstootjes meer incasseren he!

Liefs Marlies
(van handbal)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!